آنزان‌نیوز گزارش می‌دهد
تاریخ: ۲۱:۵۲ :: ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
چالش توسعه صنعت خودرو با نظام تعرفه گذاری نامناسب واردات خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال جاری یک فوریت طرح «ساماندهی بازار خودرو» را به تصویب رساندند، طرحی که ضمن توجه نسبی به ارتقای کیفی خودروهای داخلی، بر کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور تاکید دارد. در شرایط فعلی بایستی با در نظر گرفتن شاخصه هایی از قبیل حمایت از صنعت خودرو، افزایش رقابت پذیری و ...اقدام به نظام تعرفه ای کرد.

به گزارش خبرگزاری آنزان نیوز نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوایل سال جاری یک فوریت طرح «ساماندهی بازار خودرو» را به تصویب رساندند، طرحی که ضمن توجه نسبی به ارتقای کیفی خودروهای داخلی، بر کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور تاکید دارد. طرح موردنظر با نام کامل «تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو» به امضای ۲۱۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده بود، اما دو فوریت آن در جلسه دیروز رای نیاورد.

لزوم ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو

پیش از این بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در ۲۹ فروردین ماه در صحن علنی مجلس نظارت بر واردات خودرو را از موارد پیش‌بینی شده در این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته و با افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی، رانتی ایجاد شده و ما به‌دنبال این هستیم که قیمت خودروهای خارجی در بازار کشورمان کاهش یابد تا خودروسازهای داخلی مجبور به رقابت شوند به این صورت یا قیمت را کاهش دهند یا کیفیت را بالا ببرند و در واقع شرایط رقابتی ایجاد شود تا از فضای انحصاری صددرصد بیرون بیاییم.[۱]

توسعه صنعت خودرو با اعمال الزامات صادراتی

افزایش تعرفه واردات درمان موقت است و در دراز مدت منجر به توسعه صنعت خودرو نخواهد شد. با بررسی تجربه کشورهای شرقی آسیا نظیر کره جنوبی و چین نیز متوجه می شویم که نظام تعرفه گذاری به صورت هوشمند انجام شده است. در نهایت این حمایت هوشمند منجر به توسعه صنعت خودرو این کشورها شده و شاهد رشد چشمگیر صادرات محصولات خودروسازان این کشورها در بازارهای بین المللی بوده ایم.

به طور مثال سیاست کشور کره جنوبی به منظور توسعه صنعت خودرو بدین صورت بوده است که برای خودروسازان مشوق ها و سیاست های صادراتی در نظر گرفته اند. در واقع خودروسازان در شرایطی می توانستند از یارانه های دولتی برخوردار شوند که الزامات صادراتی دولت کره جنوبی را رعایت کنند.

منابع حاصل از افزایش تعرفه واردات در صنعت خودرو سرمایه گذاری نمی شود

در شرایط فعلی به نظر می رسد منابع مالی حاصل از افزایش تعرفه واردات خودرو در بخشی غیر از صنعت خودرو خرج و سرمایه گذاری می شود و از این جهت نیز صنعت خودرو منتفع نمی شود. در واقع حمایت تعرفه ای دولت از خودروسازان موجب دولتی شدن بیشتر خودروسازان می شود و ساختار دولتی این خودروسازان تغییر نخواهد کرد. اما اصلاح وضعیت فعلی صنعت خودرو آن هم در سال حمایت از کالای ایرانی، مردم محور کردن اقتصاد در این صنعت و اصلاح ساختار مدیریتی خودروسازان است. بنابراین برای رقابت پذیر کردن صنعت خودرو به عنوان یکی از لوکوموتیوهای اقتصاد ایران، بایستی ساختار مدیریتی خودروسازان را اصلاح نمود.

اقدامات موثر برای افزایش رقابت پذیری در صنعت خودرو

در شرایط فعلی بایستی با در نظر گرفتن شاخصه هایی از قبیل حمایت از صنعت خودرو، حمایت از حقوق مصرف کنندگان، افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای ساخت داخل، کاهش مصرف سوخت و بهبود تکنولوژی سوخت خودروها اقدام به نظام تعرفه ای کرد.

از اقدامات موثری که می توان به منظور افزایش رقابت پذیری صنعت خودرو و ساماندهی بازار واردات خودرو انجام داد عبارتست از:

  • حقوق ورودي فعلی خودروهاي سواري به صورت پلكاني و هدفمند نسبت به وضعیت فعلی کاهش یابد.
  • به منظور افزایش سطح رقابت پذیری در صنعت خودرو حقوق ورودی طی سالیان آینده روند کاهشی داشته باشد تا اهداف افق ۱۴۰۴ که تعرفه ۲۰ درصدی است محقق شود.
  • وابسته کردن حمایت تعرفه ای از خودروسازان به عملکرد صادراتی آن بنگاه ها

[۱] دنیای اقتصاد کدخبر: ۳۳۷۹۱۲۸

پاسخی بگذارید